جلسه شورای دانش آموزی


توضیحات

این مسئله در همه زمینه‌ها و مخصوصا در ارتباط با کودکان صادق است: «اگر می‌خواهید دیگران از شما راضی باشند و حرف‌تان را بخوانند، آن‌ها را از خود راضی نگه دارید و حرف‌شان را بخوانید.» مدرسه مثل شهری کوچک است. شهری که اداره‌اش از بالا به عهده مدیریت و معاونین است و از پایین توسط دانش‌آموزان (شهروندان مدرسه) انجام می‌شود. هر شهری به شورا نیاز دارد و شهر دانش‌آموزان هم نیازمند شورای دانش‌آموزی است. انتخابات شورای دانش‌آموزی هر ساله در آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. جلسه شورا دبستان پیروز دوره دوم هم امسال در تاریخ 22آبان برگزار شد.

در تاریخ 14آبان، مسئولان مدرسه درباره جلسه شورای دانش‌آموزی و فلسفه آن به دانش‌آموزان توضیح دادند. در جلسه توجیهی تاحد امکان و در سطح سواد اجتماعی دانش‌آموزان دبستانی، اهداف، اختیارات و وظایف تشکیل شورای دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان دبستان پیروز دوره دوم توضیح داده شد. بعد از جلسه توجیهی و اطلاع‌رسانی‌های لازم، از متقاضیان (کاندیداها) ثبت نام به عمل آمد که 15نفر از دانش‌آموزان برای حضور در انتخابات شورای مدرسه نام‌نویسی کردند.

از روز 17آبان، تبلیغات کاندیداها در چارچوب قوانین مطرح‌شده آغاز شد. دانش‌آموزان در این چند روز فرصت داشتند برای خودشان شعار تبلیغاتی بسازند و در چارچوب قوانین تبلیغ کنند. در این روزها هم رفاقت بود و هم رقابت! درکل تجربه جالب و آموزنده‌ای برای دانش‌آموزان رقم خورد! بالاخره روز موعود فرا رسید و در تاریخ 22آبان، انتخابات شورای دبستان پیروز دوره دوم برگزار شد. قرار بر این بود که از بین 15 متقاضی حضور در شورای دانش‌آموزی، 8نفر آن‌ها انتخاب شوند.

نتایج جلسه شورا دبستان پیروز دوره دوم در روز 24آبان به دانش‌آموزان اعلام و اولین جلسه توجیهی در همان روز برگزار شد. برگزاری شورای دانش‌آموزی شاید به‌ظاهر اهمیت و کارایی چندانی مخصوصا برای دبستانی‌ها نداشته باشد، اما در باطن بسیار خوشایند و موثر است. هر چه کودکان بیشتر خود را عضوی از جامعه بزرگسالان در نظر بگیرند، احساس تعلق‌پذیری بیشتری به محیط اطراف‌شان خواهند داشت و به‌لحاظ اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر بار خواهند آمد. از این مهمتر، مشارکت‌دادن کودکان در مسئولیت‌های اجتماعی برای تقویت اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس‌شان حیاتی است.

دانش‌آموزان باید ابتدا خودشان را باور داشته باشند تا سپس بتوانند به آینده‌سازان سرزمین عزیزمان ایران بدل شوند. شورای دانش‌آموزی به آن‌ها این باور را می‌دهد. باور به اینکه می‌توان نقشی اثربخش در جامعه ایفا کرد. بنابراین، جلسات شورای دانش‌آموزی باید در طول سال تحصیلی به‌صورت مرتب برگزار شوند و نظرات و درخواست‌های دانش‌آموزان را به گوش مدیریت برسانند. امیدواریم که برگزاری جلسه شورا دبستان دوره دوم پیروز و انتخابات دانش‌آموزی بتواند گامی در جهت ایجاد خودباوری اجتماعی در کودکان گل‌مان بردارد.